تبلیغات
چشم انتظار - پوریم از نگاه سایت وزارت خارجه اسرائیل
دوستان عزیز
شما از پوریم چه میدانید؟
خوب است که نظر اسرائیلی ها را هم بدانید!


مطلب فوق الذکر از سایت وزارت امور خارجه اسرائیل استخراج شده است و چون مطالب خطر ناکی در آن ذکر شده است که با دانسته های شما در تضاد است لذا اول سند آن را اورده و بعد در ادامه مطلب شما را به اصل مطلب استخراج شده دعوت مینماییم.


طبق سنت به جای مانده از دوران کهن، و همچنین مندرجات کتب مذهبی یهود، قوم اسرائیل روزهای ۱۴ و ۱۵ ماه آدار در تقویم عبری را جشن می‌گیرند، که این جشن، عید «پوریم» نام دارد و یادآور رابطه باستانی بین دو ملت ایران و یهود است.

این عید که بنا به روایات، ریشه‌ در تاریخ ایران دارد، هرساله به‌مناسبت معجزه‌ی نجات یهودیان از کشتار دسته‌جمعی توسط «هامان» وزیر توطئه گر و بد طینت دربار خشایارشاه برگزار می‌شود.

عید بزرگ «پوریم» كه یهودیان همه ساله با شكوه فراوان در سراسر جهان برگزار می كنند، یادگار یكی از رسوم دیرینه یهودیان ایرانی و بازمانده از عهد هخامنشی است. روایتهای یهود می گوید كه در این روز، بنا بر فرمان خشایارشاه (اخشورش) شاهنشاه هخامنشی، یهودیان از كشتار همگانی رهایی جستند و قوم یهود باقی ماند؛ و از آن پس همه ساله آن روز را گرامی می دارند و عید می گیرند.

پیشینه تاریخی

بنا به روایات مذهبی و  مندرجات کتب مقدس یهود، حدود ۲۴ قرن پیش، خشایارشاه (اَحَشوِرُوش در زبان عبری) که به مدت ۱۴سال (۳۳۹۳ تا ۳۴۰۷ عبری یا ۳۵۳ تا ۳۶۷ قبل از میلاد)، بر ایران آنزمان (از هند تا حبشه) پادشاهی می کرد، در سال سوم سلطنتش در جشنی که برای نشان دادن اقتدار سلطنتی خود ترتیب می دهد، با غضب بر ملکهٔ وقت (وَشتی)، او را بر کنار کرده و در جستجویی در تمام سرزمین ایران، دختری یهودی به نام «اِستِر» را جانشین ملکه قبلی می نماید.

این روایات آورده است: «مُردِخای» پسرعموی استر و پیشوای دینی یهودیان ایران که به دربار سلطنتی راه دارد، با یکی از وزرای مشرک پادشاه به نام «هامان» در مرام و عقیده اختلاف نظر پیدا کرده و حاضر به تعظیم در برابر بتِ او و پذیرش عقاید الحادی نمی گردد. هامان این رفتار مردخای را به عنوان نمایندهٔ تفکر یهود، توهین و تمرد به خود تلقی کرده و توطئه ای را علیه یهودیان آن زمان با جلب نظر احشوروش، طرح ریزی می کند. او به همین منظور، قرعه انداخته و سیزدهم ماه عبری آدار سال ۳۴۰۵ عبری) که ماه تولد و وفات حضرت موسی است) را برای اجرای حکم قتل عام یهودیان انتخاب می کند (واژهٔ پوریم - از ریشهٔ پور- به معنای قرعه اقتباس شده است.)

مردخای با آگاهی از این نقشهٔ شیطانی، از استر تقاضا می کند تا با استفاده از مقام خود، در رفع این خطر تلاش کند. یهودیان به توصیهٔ استر و مردخای، سه روز، روزه («تعنیت») میگیرند و با دعا به رحمت الهی متوسل میشوند. استر نیز موفق می شود که نظر پادشاه را به حقیقت معطوف و خطر را از یهودیان دور کند.

شرح کامل این واقعه در یکی از کتب مقدسه یهود به نام «مِگیلت (طومار) استر» درج شده است و گفتنی است، آرامگاه استر و مردخای جزء زیارتگاه های مهم یهودیان جهان است که در مرکز شهر همدان واقع شده است.

یهودیان جهان قرنهاست پوریم را در شرایط مختلف به یاد آورده و گرامی می دارند. زیرا این رویداد مهم تاریخی از این جهت حائز اهمیت است که پس از خرابی بیت المقدس در اورشلیم، برای اولین بار می رفت تا یک تجربه تلخ و یک فاجعه دیگر برای یهودیان در خارج از سرزمین اسرائیل تکرار شود. از سویی دیگر می تواند پیام آور این باشد که یهودیان ایران با داشتن سابقه طولانی از اصیل ترین یهودیان دنیا می باشند. همچنین پوریم نه تنها بعنوان یک جشن مذهبی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، بلکه مانند دیگر اعیاد یهودیان دارای یک زیر بنای فرهنگی، مذهبی خاص می باشد.

مراسم جشن

یهودیان، روز سیزدهم ماه آدار را به یاد روزه یهودیان آن زمان، روزه («تعنیت») میگیرند و مراسم جشنی را نیز به مناسبت این معجزهٔ الهی در روزهای ۱۴ و ۱۵ آدار برگزار می کنند. قرائت «طومار استر» در دو نوبت، ارسال هدایایی خوراکی برای دوستان و کمک به مستمندان از فرایض دینی این جشن به شمار می رود.

(گفتنی است، در «طومار استر» که در کنیساها خوانده می شود، داستانی بیان گردیده که گرچه هیچ گونه مدرک تاریخی برای اثبات آن یاد نشده، ولی باورمندان یهودی آن را به عنوان یک رویداد حقیقی می پذیرند.)

همچنین خوردن شیرینی ها و کیک های مخصوص پوریم که با خشخاش تهیه می شود، از دیگر رسوم این جشن است.

جشن پوریم با به راه افتادن کارناوالهای شادی، که زدن ماسک ها و نقابهای رنگارنگ در مرکز آن قرار دارد، همراه است - که شاید بدین خاطر، یکی از شادی بخش ترین جشن ها برای کودکان و نوجوانان یهودی نیز محسوب می شود که از مدتها پیش از پوریم، با جدیت در فکر تدارک لباس های بالماسکه و نقاب های ابتکاری و بی نظیر هستند.

پوریم، با به راه افتادن کارناوال های بالماسکه در خیابانهای مرکزی شهرهای بزرگ اسرائیل به اوج خود می رسد.
 
(برخی فلسفه‌ی بالماسکه را در پنهان ماندن شخصیت واقعی خوب و بد می‌دانند. به این معنی که همیشه خیر و شر آشکار نیستند و گاهی تمیز دادن آن‌ها از یک‌دیگر و شناخت حق از باطل نیازمند دقتی بسیار بیش‌تر است.)

در جریان پوریم، مراسم شادمانی در ابعادی کوچکتر در همه شهرها، شهرک ها و آبادی های اسرائیل برگزار می شود. برای نمونه در شهر اورشلیم در روز عید پوریم دهها هنرمند، به اجرای نمایش های تفریحی خیابانی می پردازند و دسته های ارکستر در میادین مرکزی، ترانه های روز اجرا خواهند کرد. رسم بر آن است که عید پوریم در اورشلیم یک روز دیرتر از شهرهای دیگر برگزار می شود، زیرا مژده نجات یهودیان و اعدام هامان توطئه گر، یک روز دیرتر به این شهر حصاردار رسید.

در ستایش این جشن آمده است: و این ایام از میان یهودیان دور نخواهد شد و یاد آن از نسل آنها فراموش نمی گردد. (طومار استر 9:25)

جشن پوریم؛ یادآور رابطه دوستی دو ملت ایران و یهود از ادوار باستان

7 مارس 2012
عید بزرگ «پوریم» كه یهودیان همه ساله با شكوه فراوان در سراسر جهان برگزار می كنند، یادگار یكی از رسوم دیرینه یهودیان ایرانی و بازمانده از عهد هخامنشی است. روایتهای یهود می گوید كه در این روز، بنا بر فرمان خشایارشاه (اخشورش) شاهنشاه هخامنشی، یهودیان از كشتار همگانی رهایی جستند و قوم یهود باقی ماند؛ و از آن پس همه ساله آن روز را گرامی می دارند و عید می گیرند.
  
  

 






 






تاریخ : یکشنبه 13 فروردین 1391 | 08:52 ب.ظ | نویسنده : چشم انتظار | نظرات

  • paper | فروش لینک | فروش بک لینک